Corso club CC92' Meddo

Het verloop van een corso jaar bij Corso Club CC'92

Ieder jaar beginnen we ons corsojaar met een Nieuwjaars borrel en dit is tevens onze eerste vergadering. In deze eerste vergadering gaat het vooral om het inbrengen van ideeën. Iedereen mag ideeën aandragen, hoe meer ideeën, hoe beter het is! Meestal duurt het een aantal vergaderingen voordat we het uiteindelijke idee hebben. Het idee wordt uitgewerkt in een maquette. Deze is op schaal en vanuit hier kan met de bouw van de wagen worden begonnen.

 

Het bouwseizoen begint op de eerste dinsdag van maart. Er zijn twee dagen dat er wordt gebouwd, dit zijn de dinsdag en de donderdagavond. De bouw begint met het onderstel. We gebruiken (als dit kan) elk jaar hetzelfde onderstel. We passen deze aan, aan het ontwerp, zodat de uiteindelijke wagen gebouwd kan worden.

 

Eerst wordt er een grove opbouw op de wagen gezet en van daaruit wordt de wagen verder opgebouwd. Hierna wordt de wagen steeds verder verstevigd met constructies en vormen die worden gebogen uit draad of ander materiaal om uiteindelijk de vormen te krijgen die wij nodig hebben. Als de eerste draden zo zijn gebogen dat er vorm is ontstaan dan wordt deze ingeplakt met papier om te kijken of de vorm naar behoren is. Vaak wordt het eerste papier dat geplakt is verwijderd omdat de vorm niet tot zijn recht komt. We passen deze aan tot dat het naar wens is.

 

Bij CC 92 hebben we de beschikking over ons eigen dahliaveld. Eind april is het tijd om de dahlia knollen te planten. We halen de knollen uit de winterstalling en ze worden in de voorbewerkte grond gepoot. De knollen groeien op bedden. De verschillende bedden worden bij elkaar gehouden met draad en palen. Dit zorgt ervoor dat je er tijdens het plukken goed tussen door kunt lopen en van alle kanten de bloemen kunt plukken.

 

De rest van het jaar wordt besteed aan het buigen van draad, lassen, papier plakken enz enz. Ook zetten we de wagen in de kleur van de bloemen welke we dat jaar gebruiken. In de weken na Volksfeest Meddo beginnen we ook te bouwen op de zaterdagen, wat eigenlijk standaard uitloopt op een gezellig avond met BBQ.

In de laatste week voor het Volksfeest wordt de spanning opgevoerd. Er zijn dan altijd nog veel dingen die moeten worden geregeld. Dus schouders eronder en aan het werk. De schuur waarin we de wagen bouwen moet worden opgeruimd. Lijmtafels worden klaargezet, tafels voor het konten, soms worden de steigers verplaatst, alles word in werking gezet voor de plakdag!

 

De plakdagen zelf zijn een grote drukke maar toch ook gezellige bezigheid, iedereen is druk aan het konten, lijmen of plakken (op zijn tijd een natje en een droogje). We beginnen al vaak op woensdagavond en gaan vanaf donderdagochtend half 8 door tot het af is. Het aantal bloemen op de wagen verschilt per jaar. Dus ook de tijd welke nodig is voor het plakken van de bloemen soms ben je op de vrijdag ‘s morgens vroeg pas klaar, het andere jaar zit we om 02:00 uur al gezellig van ons biertje te genieten! De volgende ochtend om 07:00 uur vertrekken we met de wagen richting Winterswijk. Omdat onze deur maar een beperkte hoogte heeft komt het nog wel eens voor dat we in Winterswijk de wagen nog “in elkaar moeten zetten”. De losse onderdelen gaan dan apart mee en worden met behulp van een kraan/verrijker boven op de wagen geplaatst.

 

 

Na de eerste dag (optocht) zetten wij de wagen op de plek in Winterswijk om te "overnachten". Dan hebben wij inmiddels wel honger gekregen en gaan we met z’n allen bij Spiekerman in Meddo eten.

 

Vrijdagavond is de avond van de prijs uitreiking. In de tent op de markt komen alle deelnemers aan bod en krijgt zijn of haar plek en prijs te horen welke zij hebben behaald met de wagen. De uitreiking van de A wagens is een leuke en spannend moment. Hier hebben we het hele jaar voor gebouwd. Bouwen doen we voor de gezelligheid maar we willen graag zo hoog mogelijk eindigen!

Op zaterdag komen we om 07.30 bij de wagen om de wagen nog eventueel een beetje bij te werken. Na de tweede dag van de optocht zetten we de wagen bij de Tricot en maken er dan nog een gezellige boel van.

 

Op maandag na het Volksfeest wordt de wagen opgehaald en terug gereden naar de schuur. Ondertussen zijn er al wat mensen begonnen met het opruimen van tafels en stoelen, de lijmtafel enz enz. Als de wagen dan is gearriveerd dat begint het slopen van de wagen bloemen en papier eraf halen, draad werk doorknippen en constructie verwijderen. We bekijken of er nog bruikbare stukken tussen zitten en die worden er tussenuit gehaald zodat ze het jaar erop opnieuw gebruikt kunnen worden.

 

Als alles opgeruimd en schoon is gaan we gezellig iets drinken. Dit wordt meestal wel laat want alle drank die in de koelkast staan moet op......

 

Het jaar is dan nog niet voorbij, een aantal keren moet er nog bloemen worden geplukt voor corso's elders in het land. In september hebben we nog een vergadering met onze eigen groep om te bespreken hoe het allemaal is verlopen het afgelopen jaar en of er nog iets veranderd moet worden. Ook is er altijd een moment om alle mensen te bedanken die het enigszins mogelijk hebben gemaakt om de wagen op straat te krijgen. En hoe kan dit beter dan met een feestavond voor alle medewerkers. Voor de mensen die iets extra’s hebben gedaan is er altijd een leuke passende attentie. Ook worden er foto’s en stukjes film van de wagen tijdens de bouw en optocht getoond.

 

Daarna is het lekker borrelen tot in de late uurtjes. Eind oktober begin november moeten de dahlia knollen nog uit de grond en dit is eigenlijk het laatste wat er in een corso jaar gebeurt en voor je het weet is het al weer januari en begint het opnieuw..